Частота оперативної пам'яті відображає те, скільки циклів в секунду вона може виконувати. Таймінги пам'яті означають затримку передачі сигналу і чим вони менші, тим краще. Таймінги складаються з 4 значень, наприклад, 16-19-19-39, які описують CL, tRCD, tRP і tRAS відповідно (докладніше читайте у Вікіпедії). Найбільше значення має параметр CL, так як інші залежать від нього. На папері чим вище частота і чим нижче таймінги, тим краще. Але ми в Artline вирішили провести власні випробування і з'ясувати, чи так це насправді.
Зміст:
- Тестова установка
- Випробування в Cinebench R20
- Handbrake
- AIDA64
- Ashes of the Singularity
- Far Cry 5
- Crysis 3
- Висновки
Тестова установка
Сьогоднішній аналіз зосереджений навколо тестової платформи Intel, на якій ми протестували комплект RAM 3600 МГц на частотах від 3200 МГц до 3600 МГц з кроком 200 МГц при номінальному таймінзі набору CL19. Ми також вирішили розігнати оперативну пам'ять, отримавши в результати частоту 4200 МГц, плюс посилили таймінги CL16 з 3200 МГц до 3600 МГц.
Ми також протестували три набори RAM, які були у нас під рукою, в їх налаштуваннях XMP, щоб побачити, чи є велика різниця між RAM від різних виробників при однаковій номінальній швидкості. Всього 14 різних конфігурацій, тому для проведення цього тестування потрібен якийсь час.
Для нашого тестування використовується ОЗУ Crucial Ballistix Black DDR4-3600 16GB CL16 RGB (BL16G36C16U4BL), яка є однією з кращих на сьогоднішній день. Як спойлер скажімо, що саме її ми рекомендуємо як основну для найкращої роботи з вимогливими додатками та ігор.
Методологія
Для оцінки результатів використовувався класичний бенчмаркінг. Такий метод дозволяє не враховувати велике число змінних, які ніяк не відображають продуктивність, і таким чином забезпечити узгодженість результатів. Також ми використовували деякі популярні ігри. З ними є проблема – завжди буде деяке відхилення результатів від циклу до циклу. Але в ідеалі цей ефект повинен бути мінімальним, щоб гарантувати відтворюваність і репрезентативність результатів. Це важливо для тестування відеокарти, але подвійно актуально для тестування ЦП, де різні умови навколишнього середовища або відносно легке завдання у фоновому режимі може кардинально змінити результати.
Для тестування RAM це ще більш важливо, так як ми очікуємо побачити відносно невеликий приріст продуктивності в міру повільного збільшення частоти. Тому, щоб дати собі найкращі шанси на отримання вірних результатів, ми відключили прискорення на нашому випробувальному стенді, зафіксувавши його на його повної турбо-частоті 4.7 ГГц з включеним багатоядерним поліпшенням, щоб виключення обмеження потужності не стало проблемою.
Наше зміщення AVX було встановлено на 0 для одного завдання AVX в запланованому робочому навантаженні, а швидкість обертання вентилятора ЦП була зафіксована на 100%, щоб температура не викликала дроселювання процесора в найбільш непідходящий момент.
Поряд з якісною платою ОЗП ми використовували і інші компоненти відносно високого класу, включаючи 240-мм моноблок, материнську плату Maximus XI Extreme і 1 ТБ швидкого сховища NVMe. Наша відеокарта була традиційною для тестування ЦП – Nvidia GeForce RTX 2080 Ti. Основним мірилом потужності буде fps, тобто частота кадрів в секунду.
Випробування в Cinebench R20
Cinebench R20 - це стандартний бенчмарк для тестування потужності процесора з однопоточними і багатопоточними робочими навантаженнями, що імітує рендеринг 3D-сцени в Cinema 4D. Відмінний калькулятор DRAM для Ryzen також можна використовувати для визначення таймінгів в системах на базі Intel, ми вибрали найвищу частоту, яку він підтримував, 3600 МГц, і надали інші необхідні дані.
Калькулятор запропонував основні таймінги 16-17-17-34, в порівнянні з нашими стандартними 19-23-23-45, і ми слухняно ввели це в BIOS, залишивши на даний момент вторинні і третинні таймінги з оптимальними налаштуваннями за замовчуванням. Ми будемо використовувати ці таймінги тільки протягом короткого періоду часу, тому ми підняли напругу до 1.4 В. Результати ви можете бачити в таблиці нижче.
Частота | Cinebench R20 1 потік | Cinebench R20 мультипоковий режим |
3600МГц CL16 1.4V | 496 | 3831 |
3400МГц CL16 1.4V | 492 | 3839 |
3200МГц CL16 1.4V | 494 | 3826 |
Handbrake
Ми також протестували перекодування відео, звичайну задачу для будь-якої людини, яка працює з мультимедіа, за допомогою інструменту Handbrake з відкритим вихідним кодом. Наш тест включав перекодування одного з відеофайлів Patreon в x264 і x265 (HEVC) з використанням попереднього встановлення Production Standard і налаштування якості CRF 18.
Тести Handbrake показують аналогічні результати тим, що ми бачили в Cinebench R20, з дуже невеликими відхиленнями кожен раз, коли ми встановлюємо частоту на 200 МГц вище. При цьому 3600 МГц забезпечують всього лише 2% підвищення частоти кадрів при кодуванні HEVC в порівнянні з 3200 МГц. Кодування H.264 також проходить без несподіванок, при цьому розкид від запуску до запуску в основному зводить нанівець будь-яке підвищення продуктивності.
Можна з упевненістю сказати, що, принаймні, на нашому випробувальному стенді творці контенту не побачать якого-небудь помітного збільшення продуктивності в такого роду завданнях за рахунок використання більш високої частоти і таймінгів. У Handbrake ми встановили нові рекорди для тестів h.264 і h.265 на 3600 МГц CL16, але загальне збільшення склало всього близько 1%.
Частота | Handbrake h.264, fps | Handbrake HEVC, fps | Потужність при HEVC, В |
3600МГц CL16 1.4V | 29.55 | 13.62 | 214 |
3400МГц CL16 1.4V | 29.60 | 13.61 | 196 |
3200МГц CL16 1.4V | 29.48 | 13.54 | 196 |
AIDA64
Ці тести містять у собі 4 результати, що цікавлять нас, пов'язані з ОЗП – час читання, запису і копіювання, а також вимір затримки. Це повинно дати нам уявлення про те, чим відрізняються різні конфігурації в плані продуктивності. Ми побачимо, яку різницю в продуктивності ми можемо очікувати в тих випадках, коли обмежуючим фактором є оперативна пам'ять, а не процесор або відеокарта.
Результати тут досить прості: швидкість читання, запису і копіювання збільшується приблизно на 2000 МБ/с до 3000 МБ/с на кожні додаткові 200 МГц частоти. Перехід від CL19 до CL16, здається, забезпечує швидкість читання ще 3000 МБ/с, але чинить менший вплив (~ 1000 Мб/с) на швидкість запису. Не дивно, що на затримку найбільше впливають таймінги: значення від 40 до 50 на рівні CL19 і від мінімуму до середини значень на рівні CL16. Зверніть увагу, що тут було більше відхилень від циклу до циклу, що може пояснити дуже низьку затримку на 4200 МГц CL19 в порівнянні з іншими результатами CL19.
Частота | Читання | Запис | Копіювання | Затримка |
3600МГц CL16 (XMP) | 51483Мб/с | 51256Мб/с | 46215Мб/с | 43.7нс |
3400МГц CL16 (XMP) | 51412Мб/с | 48444Мб/с | 44781Мб/с | 44.0нс |
3200МГц CL16 (XMP) | 45997Мб/с | 45125Мб/с | 40756Мб/с | 47.0нс |
3600МГц CL16 1.4V | 50709Мб/с | 50850Мб/с | 46434Мб/с | 44.5нс |
3400МГц CL16 1.4V | 48532Мб/с | 48178Мб/с | 43458Мб/с | 45.0нс |
3200МГц CL16 1.4V | 45870Мб/с | 45132Мб/с | 40552Мб/с | 46.6нс |
3600МГц CL19 1.4V | 48261Мб/с | 50123Мб/с | 43319Мб/с | 50.4нс |
3400МГц CL19 1.4V | 46824Мб/с | 47483Мб/с | 41709Мб/с | 49.2нс |
3200МГц CL19 1.4V | 44298Мб/с | 44607Мб/с | 39353Мб/с | 50.7нс |
Ashes of the Singularity
Далі перейдемо до тестування в іграх. На діаграмі нижче ви можете бачити значення fps в грі Ashes of the Singularity. Вона дуже зручна для тестування, так як має вбудований бенчмарк. На графіку ми можемо бачити явну залежність кількості кадрів в секунду від збільшення частоти і таймінгів.
Far Cry 5
Тут в цілому та ж картина, що й в попередній грі.
Crysis 3
У Crysis 3 різниця несуттєва.
На відео нижче можете бачити ігровий процес під час випробувань Crysis 3, кількість кадрів в секунду там є досить високою, що видно неозброєним оком.
У нашому тестуванні ми побачили максимальне збільшення частоти кадрів на 10% між 3200 і 3600 МГц ОЗУ CL19, з ОЗУ CL16 ближче до 8%. Ці результати були отримані в Ashes of the Singularity багатопотокової грі. Far Cry 5 продемонстрував більш помірний приріст - близько 8%, в той час як в Crysis 3 він був ще менше - близько 2.3%.
Висновки
Отже, ось що ми дізналися в ході вичерпного тестування:
- Оперативна пам'ять з частотою 3200-3600 МГц залишається найкращим варіантом на сьогоднішній день. Купівля ОЗП з 4000 МГц або вище дійсно має сенс тільки для високопродуктивних систем, таких як Ryzen 9 5950X або Core i9 11900K з RTX 3080 Ti, де досягається межа можливостей споживчих ігор на ПК.
- І частота, і таймінги можуть мати значення для частоти кадрів, але частота превалює в більшості випадків. CL16 залишається найбільш поширеним варіантом.
- Розгін вашої оперативної пам'яті або скорочення її таймінгів може забезпечити відчутний приріст продуктивності, тому спробуйте цей метод, якщо у вас є кілька годин (або днів) на тестування.
Якщо ви вирішите самостійно провести подібне тестування, будьте обережні при налаштуванні напруги - ми намагалися залишатися на рівні 1.4 В або нижче. Ми змогли розігнати нашу конфігурацію до 3600 МГц, зберігши при цьому ті ж таймінги. Не забудьте в BIOS встановити для ОЗУ швидкість XMP. Це поширена помилка навіть для досвідчених збирачів, не кажучи вже про новачків. А її результатом буде значна втрата продуктивності. Пам'ятайте, що профілі XMP зазвичай не встановлюються після поновлення або скидання BIOS, тому перевірте вказану частоту в CPU-Z або в самому BIOS, щоб переконатися, що ви все ще використовуєте свій комплект RAM на його номінальних швидкостях.
Де купити комп'ютер з кращою оперативною пам'яттю
На сайті Артлайн є безліч вже готових збірок з ОЗП Crucial Ballistix Black DDR4-3600 16GB CL16 RGB (BL16G36C16U4BL) і іншими продуктивними моделями. Також у нас доступна послуга збірки ПК під замовлення. Просто зв'яжіться з нами за допомогою одного із способів, зазначених нижче. Розкажіть, що хочете бачити в конфігурації, а наші фахівці підберуть оптимальне обладнання.
м. Київ, вул. Кирилівська, 104
- (080) 033-10-06
- (044) 338-10-06
- (066) 356-10-01
- (097) 356-10-01
- (063) 356-10-01