Станом на сьогодні серія Silent Hill нараховує 9 ігор. Перша вийшла ще в 1999 му, тоді як останню ми бачили ще в 2012-му. Насправді ж ігор повинно було бути 10. Куди зникла та сама дев’ята частина? Вона зійшла нанівець разом з P.T., інтерактивним тизером, який Хідео Кодзіма створив для анонсу нової частини Silent Hills разом з Гільєрмо дель Торо ще в 2014-му. То що це було?
ДИВИСЬ ЦЕЙ РОЛИК НА YOUTUBE
Як виглядає тизер? Це 30-секундне відео з мінімальною кількістю графіки, яке розкаже про гру не більше, ніж ви самі? В більшості випадків так воно і є, але не у Хідео Кодзіми. Для нової Silent Hill, яку пан Кодзіма повинен був зробити, його студія разом з дель Торо створили перший у світі інтерактивний тизер. Це окрема гра під назвою P.T., тобто Playable Teaser, яку можна було безкоштовно завантажити на PlayStation Store. Гра є хоррор-головоломкою. Якщо зуміти пройти її повністю, ви побачите повноцінний анонс нової частини Silent Hill від Кодзіми з Норманом Рідусом в головній ролі.
У 2012-му році Кодзіма в сервісі Twitlonger запостив запис, в котрому запропонував свій рушій FOX Engine в якості головного рушія для нової Silent Hill, так як темп гри саме відповідав дійсності. Через місяць до нього зателефонував директор компанії Konami і запропонував попрацювати над новою частиною серії. Хідео одразу ж погодився, так як вже давно був великим прихильником серії. Все ж розробник побоювався невдачі. В одному з інтерв’ю він якось розповідав, що не є великим фанатом жанру хоррор через те, що його легко налякати. Чи зможе боязка людина створити гру, яка буде по-справжньому лякати? В тому ж інтерв’ю Кодзіма сказав, що є певний тип жахів, створити котрий можуть лише боязкі люди. І в цьому він був правий як ніхто інший.
В студію Кодзіми перейшло декілька розробників, які приймали участь в створенні певних частин Silent Hill. Серед них ми могли побачити Масахіро Іто, арт-директора і геймдизайнера, який створював монстрів для трьох перших частин Silent Hill. Дель Торо вмовив зірку Ходячих Нормана Рідуса прийняти участь в розробці – він подарував герою голос і прийняв участь в процесі захоплення руху. Сам дель Торо вже давно хотів попрацювати в відеоіграми, тож лише тепер йому випала адекватна і велика можливість продемонструвати свій талант для ігрового ком’юніті. Режисер настільки серйозно взявся за роботу, що навіть назвав її роботою всього мого життя.
В 2014 році зненацька Sony показує перший в світі інтерактивний тизер P.T. на Gamescom. Ніби-то гру створила студія 7780 і продемонстроване – то маленька частина масштабного ААА-проекту. Тизер показували з записаною реакцією різних гравців: як чоловіків, так і жінок. Автори називали свою гру найстрашнішим хоррором всіх часів і аж ніяк не соромились настільки гучних заяв. Тизер одразу ж сподобався публіці, до того ж його можна було безкоштовно завантажити з магазину PlayStation. На той час ніхто не знав, що насправді – це прихований анонс нової частини Silent Hill з S в кінці, себто – Silent Hills. Щоб побачити його, потрібно було пройти гру до кінця, розгадавши велику загадку.
Назва найстрашнішого хоррору швидко приклеїлась до P.T., так як гра була дійсно моторошною, клаустрофобною і сюрреалістичною. Хідео розповідав, що під час її створення вони хотіли, щоб гравець намочив штани, згодом ж зрозуміли, що треба зробити так, щоб він в штани наклав. Справа в тому, що на той час хоррори більше почали тяжіти до екшену. Деяким це вийшло на руку, інші ж навпаки постраждали. Однією з останніх і виявилась серія Silent Hill, яка з психологічного хоррору перетворилась на екшен-триллер з хоррор-елементами. Кодзіма відкотив серію до атмосфери перших частин і зумів встановити абсолютно новий рівень і задати новий тренд, який в майбутньому надихне розробників масштабних ААА-хоррорів. Навіть на сьомий Резидент гра вплинула дуже сильно, про що й розповідали його автори. А суть була в наступному – два коридори, часова петля, зміни на кожному колі і відсутність будь-якої інформації про те, що відбувається.
В тому ж 2014-му році так звана студія 7780, яка була вигаданою, а її назва вказує на площу префектури Японії Сідзуока, яка перекладається як «Тихі пагорби», продемонструвала сінематик P.T. на Tokio Game Show 2014. Події в трейлері немов відбувались до того, як розпочинався P.T. Головний герой тікає від монстра по протяжливому коридорі і забігає до темного підвалу, де й починається гра. То про що ж найстрішніша гра всіх часів?
В P.T. наш безіменний герой прокидається в темній кімнаті, по котрій повзають таргани. Він відчиняє двері, за котрими знаходиться довгий коридор. Коридор вузький, але засіяний меблями і картинами, невеликим предметами і доповнений бляклим світлом. В кінці коридор повертає направо – одразу справа знаходиться ванна кімната, а далі – ще один комод з радіо, вхідні двері, вішалка і двері прямо, які служать переходом до наступного кола. Кожного разу ми будемо проходити це так зване коло пекла, спостерігаючи за змінами і відшукуючи для себе щось нове. Кожного кола в будинку щось буде змінюватись, щось з’являтись, а щось – лякати. Залежить прогрес лише від того, чи зможете ви відшукати фрагменти фотографії якоїсь жінки в рамці на стіні.
Персонаж не може бігти, не може може розмовляти, не може нічого брати до рук. Єдине наше вміння – це дивитись прискіпливіше. Вдивлятись в деталі – наше головне завдання, робиться це протисканням однієї кнопки. Якщо зум більший ніж зазвичай, значить в цій ділянці щось заховано, треба лише предмет відшукати. Так ми крок за кроком будемо розглядати абсолютно все, що є в цьому моторошному будинку, рухаючись вперед по часовій петлі.
Деталі в P.T. – це найголовніша річ. Абсолютно все, що тут є – це елементи одного великого пазлу. Щоб зрозуміти сюжет, потрібно слухати радіопередачу, читати вислови, які час від часу з’являтимуться на стінах, бути свідком страшних подій, які раніше відбувались в будинку. Не дивлячись на те, що в грі немає бойової системи, тут все одно можна померти. В домі нам буде являтись примара жінки, яка постійно переслідуватиме нас. З’являється вона як за скріптами, так і рандомно, в більшості це залежить від того як багато часу ви проводите на рівні, щоб відшукати потрібний куточок, в котрий треба подивитись. Це неочікуваний скрімер, який нахабно лізе тобі прямо в очі і кидає до темної кімнати, з котрої ти починав. На щастя, весь прогрес зберігається і гравець продовжує своє дослідження.
Привид мертвої жінки називається Ліза і це одна з найогидніших і найбільш дістаючих особ в хоррорах. Ліза невидима, але вона постійно знаходиться десь поруч, немов на відстані витягнутої руки. І вона постійно дихає тобі в потилицю, огидно стогне в твоє вухо і змушує тебе нервувати й обертатись. Звукове наповнення P.T. – це справді шедеврально. Той огидний стон не забудеш ніколи, настільки він нелюдський, химерний і тривожний. Тільки послухайте. Гру потрібно грати лише в якісних навушниках, адже в неї дійсно неймовірне звучання. В переважній більшості саме звуками і лякає P.T.: від скрипу люстри до заразного плачу дитини в звисаючому зі стелі холодильнику. Лякає гра й візуально, починаючи від вкрай деталізованого привида Лізи до хитрого левелдизайну – ніколи не знаєш, що чекає тебе за тим самим поворотом.
Гра постійно змінюється – згодом світла стає все менше, а персонаж починає швидко бігати. Та все це на деякий час, так як після знаходження потрібного елементу запускається наступне коло, яке може бути складене з декількох кіл. В одному може нічого не відбуватись, в другому з’явитись якась невеличка позначка на картині, тоді як третє підводить до кульмінації. В грі дуже цікаві образи та метафори. Холодильник, з якого доноситься плач дитини і ллється кров – це утроба матері, яка втратила дитину. То про що ж розповідає P.T.?
З радіопередачі ми можемо почути, як ведучий розповідає про вбиту сім’ю. Одного дня чоловік взяв рушницю і вбив свою дружину та дітей. Дружина була вагітна. Після ведучий розповідає про подібну історію, в котрій вбивцею теж був батько. Коли приїхала поліція, той спокійно сидів у машині і слухав радіопередачу. Хто саме наш головний герой – невідомо, так як майбутня Silent Hills лише знаходилась на стадії концепту. Автори навіть не могли відповісти на питання чи буде це гра від першої особи, чи від третьої. В певних джерелах зазначалось, що вигляд можна буде перемикати. Цілком можливо, що ми – один з тих двох чоловіків, які вбили власну сім’ю. Також є можливість, що ми лише детектив, який повинен розв’язати ребус. За мірою проходження, ми дізнаємось різні факти і бачимо ситуацію з різних ракурсів. Ліза – це привид жінки, котра тут померла. Вона була вагітна, про що вказує ембріон в умивальнику. В одному з кіл він розповідає, що тебе звільнили з роботи, ти зайшов в запой, а дружина працювала у якійсь забігайлівці. Вона була вагітна. Ти побив її, а згодом – відрізав їй голову у ванній. Над одними з дверей ми можемо побачити напис – вибач, Ліза, це все монстр в мені. Все, що ми бачимо навколо – це часова петля, певне чистилище, з якого не можуть вийти кривдники.
Тепер про найголовніше – загадки. Щоб пройти P.T. вам потрібно відшукати всі фрагменти фотографій. Коли знаходиш фотку, бачиш на екрані написи різними мовами. Всіх їх потрібно перекласти і скласти в один вірш, щоб розгадати фінальну загадку. Деталі, деталі і ще раз – деталі. Іншим ключем до розгадки є так звані екрани смерті, які час від часу з’являються. Там теж є написи і певна інформація, яка дає нам потрібне ім’я. В самому кінці потрібно виконати правильний ряд дій, після чого промовити в мікрофон геймпаду декілька разів одне з двох імен, після чого ми зможемо побачити істинну кінцівку і анонс Silent Hills. Кодзіма думав, що на розгадку піде близько тижня, але її розгадали в день релізу тизера.
Через деякий час з’явилась важлива новина – Кодзіма йде з Конамі через сварку з керівництвом. Таким чином, він не буде працювати над новою Silent Hill. Інтерактивний тизер P.T. видаляють з PlayStation Store, що викликає бурю невдоволення у фанатів. Згодом встановлену гру разом з консолями продавали на Ebay за півтора тисячі доларів. Кодзіма і Дель Торо до тепер розчаровані таким ходом подій. Навіть недавно дель Торо писав про це у Твіттері, а також залишив комент під дописом ювілею Сайлент Хілл – F.K., тобто fuck Konami. Він стверджував, що це повинна бути дійсно епохальна гра. S в кінці Silent Hills за словами Кодзіми вказувало саме на множину. Можливо, ми отримали б не один Сайлент Хілл, а одразу декілька, як це було в P.T. Головний герой в тизері вів своє розслідування, перебуваючи одразу в декількох вимірах, на що вказує пакт в кімнаті і безліч позначок з проведеними тут днями. Щось подібне могло б з’явитись і в грі, та про це ми ще скоро не дізнаємось.