UA  |  RU

Кожну обнову Сталкер 2 чекають не менше ніж сам Сталкер 2. Декотрі з них малі і непомітні, тоді як інші можуть важити як вже встановлена сучасна гра. За логікою, подумати можна про море нового контенту, цілу купу квестів і покращень, та якщо ви хоч раз грали в Сталкер, ви знаєте, що нічого з цього не отримаєте. Як же ж таке можливо, якщо розробники постійно викочують здоровенний список зі змін, який плекає до себе довіру гучним анонсом з приватною назвою і картинкою? Що ж, не варто поспішати з висновками, бо як то часто буває в GSC, обнова фіксить одне і ламає інше. Якщо в попередньому відео по Сталкер 2 ми місцями втрапляли до стрічки «Snatch», то сьогодні потрапимо до фільму «Щось» Джона Карпентера. Приготуйтесь до веселощів і тривалої вилазки в Зону – з вами Андрій Безсовісний і ви на Артлайн Плей, український ігровий від інтернет-магазину Артлайн, де ви завжди можете купити топовий ігровий ПК. Вибирай комп’ютер з материнкою від ASUS і отримуй мишку в подарунок.

 

ДИВИСЬ ЦЕЙ РОЛИК НА YOUTUBE

 

Скажу одразу – я кайфую від кожної секунди, проведеній в цій грі. Це вже 5-те проходження і місцями воно виглядає як перше – навіть після стількох разів гра все одно відкриває тобі нові секрети, нові краєвиди, нові шляхи і откровення Зони. Навіть на 5-му проходженні ви все одно можете забути про карту і майнути ген за обрій в пошуках незабутніх пригод і важких хабарів. Атмосфера, картинка, пречудова стрільба і цікава сюжетна павутина можуть не відпускати тебе роками як перша трилогія Сталкер, і це свідчить про те, що в гри є майбутнє, є величезні перспективи й амбіції на круті DLC. Кожна обнова справді згладжує кути і робить її ще кращою в плані продуктивності – он Залісся через рік нарешті пофіксили, тепер там хоч шашлики смаж, FPS навіть після пів літри біленької не падає. Такий початок з позитивної ноти не випадковий, тим паче на очі вже траплялись відоси з назвами «Та це Сталкер 2.5!», «Та це взагалі нова гра!» тощо, і скажу я вам – це абсолютна брехня. Адже не дивлячись на позитивні зміни, на роботу розробників і їх мотивацію зробити гру кращою, все це надто сильно розтягнулось.

Скажу одразу – цей огляд не крокуватиме списком змін від GSC, які вони висвітлюють в кожному патчі. Слова – це вітер, саме тому я розповім вам реальні зміни, які дійсно можна відчути завдяки двом останнім обновам. Я почав грати ще на 1.6 і після 1.5, відео на котре набрало майже 100к переглядів, зміни як такі взагалі не відчуваються. Завезли пристрої нічного бачення, щоб ти трішки перетворював Сталкер на Колду. Окей, нехай буде, хоч річ і не першої необхідності та й якщо заюзаєте три рази за гру, буде добре. Виникає питання – чи вартує додавання ПНБ окремої назви Night of The Hunter? Вартує, якщо додати до цього накручених кровососів

Схоже на те, що розробникам набридло дивитись як я нарізаю кровососів простим ножем на новорічний салат, через що ті вирішили зробити цих мутантів більш здібними. Тепер кровососи стали ще швидшими, та такими, що вслідкувати за ними важко. Чітерська швидкість сумується з чітерськими анімаціями ударів. Якщо ви застаєте двох особин, тепер під час стану одного другий може знести вам кабіну, бо замість 1 удару як раніше вони тепер можуть наносити 3-4. І це добре, бо кровососи в попередніх версіях більше нагадували меншого брата, котрого можна безкарно гнобити. Все ж ці хлопці все одно не можуть рівно вийти зі мною на ножах, та якщо група тепер складається хоча б з трьох особин, ризик скинути лижі значно більший. Переробили точки спавну кровососів: з багатьох старих точок вони зникли, як неподалік від військових складів, до прикладу, де треба було знищити глушилку Кардана для квесту Щерби. Там їх було цілих 5, тоді як зараз там просто зомби. GSC злегка перебалансили карту, та так і не зуміли, або й взагалі не хотіли позбавлятись від точок з постійним спавном бандитів. На карті таких багацько, та найбільш запам’ятовується ось ця хатка, в котрій щоразу будуть спавнитись пацантре, а також точка перед мостом на Кордоні, де в Тінь Чорнобиля сидів Лис. Можливо, ці спавни навмисно так працюють, щоб нудно не було, та замість спавну кожного разу пропоную хоча б через раз, щоб виглядало більш реалістично, а не як пункт видачі куль і аптечок. 

Взагалі зі спавном в гри знову проблеми, вірніше – вони ніколи й не закінчувались. Якщо на релізі і навіть до січня того року боти могли з’явитись за три метри від тебе цілою групою і відкрити вогонь, то тепер вони спавняться дальше і так, щоб ми їх не бачили. Та тут я помітив дуже цікаву річ. Якщо ви десь залишите декількох живих бандитів з групи, до прикладу, і через деякий час повернетесь на ту ж локацію, вони будуть вас чекати на тому ж місці. Я залишав навіть по 1 вартівцю з групи і повертався на місце перестрілки через деякий час і той ж вартівець мене там чекав до усрачки. Прикольно це чи ні – значення не має, бо говорить це про правильний шлях, по якому йдуть розробники. Гра повинна пам’ятати ваші дії, будь-яка гра, а після реагувати на них цілим світом. 

Повертаючись до спавнів, тепер Сталкер 2 грішить запізнілими спавнами ботів на квестах. Вони можуть з’явитись нізвідки прямо перед твоїм носом, бо трохи запізно запускається скріпт. Це треба виправити, бо в бою в закритих просторах, як на Промені, наприклад, через це можна часто ловити підлогу. Боти так само чітерсько стріляють і запускають гранати майже що на місяць немов прийшли сюди з Чистого Неба. Більше того, дуже часто вони знову прострілюють текстури і дуже часто це може робитись навіть з дробовика на відстані кілометра – все одно можуть прилітати хеди навіть через металеву стінку авто. Часто в наглу стріляють через стіну, тим паче минув рік, а боти тебе палять через стіни по сей день. Вони завжди знають де ти, єдина несподіванка – то вийти з іншого кута, щоб вони сконфузились на секунду, не більше. Я говорю про це в кожному відео, і розробники закрутили на все це величезний гвинт. А дарма, бо спавни груп по 5 чоловік в екзоскелетах в чистому полі злегка перетворюють гру на симулятор бинтування і перезарядки, чиї анімації так і не пришвидшили. Додайте до цього техніку на дорогах, котра постійно дуже потужно фонить, через що перестрілки місцями перетворюються на білий шум. Звісно, я розумію, що будь-яка техніка в Зоні дає сильний фон, але хлопці, це відеогра, можна скрутити фон деяких машин на мінімум, щоб хоч якось з комфортом вести перестрілку, а не слухати шипіння і пікання з колонок наступних 5 хвилин. 

Що мене дивує й досі, то це те, що потужні хлопці в екзоскелетах лазять по Зоні зі стоковими Калашами. Типу ти нагрів стільки капусти на екзоскелет, але не можеш нарулити лаве на нормальний ствол? Питань нема, боти тут навіть з гілкою від дерева кладуть хедшот за три милі, та зауваження стосується особисто гравця, адже в грі конкретно не вистачає модифікованих пушок і модифікацій як таких. Моди до зброї можна знайти не так часто, а круті моди й взагалі рідко. Через це люди часто проходять гру з простим Вайпером чи Форою, злегка їх обробивши. Думаю, було б куди крутіше місцями відкручувати приціл чи підствольник у здобутої трофейної зброї, щоб не бігти сто кілометрів до нички з обвісом. NPC просто зобов’язані місцями ходити з модифікованими стволами, особливо ближче до Центру. Це полегшило б гру нам в плані луту і водночас її б ускладнило, так як хлопці з обвісами можуть куди більше. Вони вже з ПНБ стріляють майже як гравець, хоч і тут теж є претензія – зняти ПНБ з трупа неможливо, а коштує 2-га версія 25 косарів і купляється лиш в торговців або отримується за квестом Гонти – так, чувака додали таки до гри, навалили пару квестів, а в кінці переробили полювання на химеру на шпалах, накинули трохи більше текстур там і дали команду, щоб не було так нудно, як колись. Залишилось лиш справа зробити нормальний хід, бо залізти сюди знизу не можна, доводиться оббігати цілий острівець, щоб потрапити на рейси.

Повертаючись до ПНБ – вони тут більше товар, ніж геймплейна необхідність, але шкода, що знімати з убитих пристрої не можна, хоча б 1-го левелу, Карл! Все ж ще до Гонти я мав 2-ге покоління, тож з цим проблем нема. Зате є пропозиція додати до гри одноразові набори майстра, щоб ремонтувати зброю чи костюм. Нехай вони будуть рідкісні і дорогі, але нехай будуть, бо щоразові марафони до бази мені більше нагадує розлад шлунку в людному місці. Також сховок гравця треба на карті помножити – додайте, до прикладу, сховок і ліжко в бункер Двупалова. Старому алкашу все одно з ким бухати, то й спати буде все одно, чому я повинен аж звідти бігти на Росток, щоб змінити пушку? Тим паче треба зробити більше ходів на різні локації, оскільки зараз вони зроблені так, що потрапити в глухий кут тут запросто. Зробіть більше дірок в стінах, більше псячих стежок і менше аномалій на вході замість по три штуки на 1 метр на площі, чий розмір 1 кілометр. Це елементарна економія часу, яка буде реально працювати, бо світ дуже великий, а про ходи так і не подумали – навіть міст в Горілому лісі не замутили. Можна сказати, що там міст не пасує, бо на початкових етапах можна пройти – а ви не думали про підняття і зниження рівня води в річці, котре відкриває проходи тоді, коли це треба по сюжету? Камон, зробіть шляхи доступнішими! 

Далі поговоримо про найбільш болюче місце Сталкер 2 – A-Life. Як завжди, розробники дуже гучно обіцяли покращення штучного інтелекту, обіцяли війни за території і ледь не рівень Detroit Become Human, і невелика доза покращень в цих обіцянках дійсно присутня. На патчі 1.6 я досі зустрічав ті ж баги, що й раніше – Льоха Легенда так і зависав мордою до стіни, через що не активувався сайд-квест. В 1.7 це виправили, або просто треба було зайти дальше, щоб запустився скріпт, але трохи розуму неписям додалось, а Зоні – живості. З’явились нові модельки облич, якісь нові фракції, які не позиціонуються як фракції, але лазять в одних і тих самих шмотках, злегка оновилась їхня поведінка. Тіпи в Зоні отримали можливість відливати. Та не був б Сталкер Сталкером, якщо б обнова ще й не зламала цю поведінку, через що неписі іноді поводяться більш ніж дивно. 

Найкраще описати нові негативні властивості NPC можна словом «втикають». НПС тепер дуже часто просто собі втикають замість того, щоб приймати участь в замісах. Іноді вони втикають так сильно, що навіть не палять тебе за метр від себе. Втикають як вороги, так і друзі. Вас можуть пару хвилин начиняти свинцем, тоді як вільні сталкери включаться до перестрілки після чашечки гарячого чаю хіба. Втикають чуваки й іншим способом – способом стояння в дверних проходах. Такий фокус не дозволяє тобі вийти з приміщення поки ті не роздупляться, а роздупляються вони не завжди. Боти тепер можуть ловити високий рівень стресу і замахуватись, через що люблять десь на ничку кимарнути. Лягати хлопці навчились, а от вибирати для цього підходящі місця – не надто. Буває так, що монолітівці після зомбування поводяться як прості сталкери. Буває, що чуваки не можуть в’їхати хто ви, як і ви сам. Зміни в A-Life тепер частенько змушують мутантів і ботів спавнитись не там, де треба. Боти можуть спавнитись на місцях, в котрі неможливо зайти, а мутанти, які повинні охороняти певні місця, можуть розгулювати Зоною. Тепер майже що кожного мутанта можна залутати, а такі чуваки як свині і кабани тепер полюбляють лазити цілими фермами і попросту кабанити гравця. Не знаю в якому патчі додали це, але тепер псевдогігапнт не збиває вас з ніг стрибком, якщо ви самі вчасно підстрибнете. В селі кровососів їх вже й взагалі два. Злегка оновили мувсет кота-баюна, він тепер нападає частіше, ніж раніше, коли в більшості просто намотував кола. Боти перестали лутати на автоматі абсолютно все, хоч і досі можуть дуже нагло лутати ваших жмурів. В грі може працювати стелс, але не працює через те, що ті ж боти палять вас не лише через стіни, але й через кілометр, при чому спиною – це треба виправити. Довбешки в екзоскелетах стали куди міцнішими – тепер треба 4-5 куль, щоб знести такого воїна. І тут підходимо до ще однієї цікавої речі – незбалансовані пушки так і залишились незбалансованими.

Як відомо, автомати в цій грі мають значно нижчий дамаг ніж пістолети. Ріно тут рішає все, та я вирішив затестити інші. Виявилось, що з пістолета вояку в екзоскелеті можна покласти одним хедшотом. І це не з Ріно, а з простого пістолета Коra, котрий завезли в патчі 1.5. З інших стволів треба 3 кулі, а може і всі 8. Дивіться самі. Переробили систему витривалості, тепер вже ближче до адекватності. Легкий біг тепер вічний, а енергетики нормально заряджають, але не надовго. Якщо пити на завтиці, можна зловити приход, який тут називають тремором. Через нього можеш забути про оптичні приціли, та вихопити таке доволі важко, бо треба випити за раз багацько енергетиків. Навіть не дивлячись на ці позитивні зміни, до гри все одно треба додати більше різних пігулок, котрі додадуть більше можливостей, як в Поклику Прип’яті

З фізикою тіл в Сталкер 2 залишились проблеми. Якщо в патчі 1.5. ти міг відправити ботів на Марс, то тут вони теж відлітають, але не так високо і не так часто. Бо часто вони застрягають в стінах, а також застрягають один в одному. Можливо, завезли в Зону не тільки провізію, але й щось цікавіше, бо боти тепер по всій карті ловлять такі приходи. На базі бандитів на вас так само все одно агряться певні персонажі, на вбивство яких ніхто не реагує. Місцями вночі руїниться освітлення і сталкери стають фіолетовими. Додати варто й те, що в грі з’явились нові аномалії. Деякі для краси, тоді як інші такі ж кінчені, як електричні літаючі кульки, які неможливо знищити. Тепер така куля буде лазити за вами по аномалії і це галіме рішення, бо легше її зразу прийняти фейсом, ніж від неї тікати. Казали, що переробили лут в ничках – так, злегка переробили і накинули ще й флешок з баблом, однак нички так і залишились дуже бідними. 

Що не кажи, та вже в патчі 1.7 Зона відчувається куди живішою, ніж в 1.6. Тепер постійно хтось веде перестрілку, відбивається від мутантів, залазить в халепу чи шелестить аномаліями. Групи сталкерів спавняться місцями запізно, але вони хоч якось намагаються імітувати життєвий цикл аля РДР2. Естетично Зону злегка змінює новий пресет погоди – хотілось б більше пресетів, один з котрих – потужний дощ. 

Підсумовуючи, можна дійсно виокремити вкрай позитивні зміни, а також вірний шлях, яким рухаються розробники. Зона дійсно стала живішою і ще цікавішою, хоч і не без «але». Все ж мене досі вражає настільки повільне наповнення цієї гри, вражає настільки повільна робота і відсутність уваги до деталей, про котрі говориться вже цілий рік. Можливо, розробники кинули всі свої сили на нове DLC, але додати новий пресет погоди чи перебалансити лут – камон, це можна зробити значно швидше, просто плани в когось інші. Що ж, дякуємо за працю, GSC, продовжуємо сталкерити і активно слідкувати за оновленнями.